Одна з головних особливостей конструкції двотактного двигуна полягає у відсутності класичної системи мастила. Масло змішується в певних пропорціях з бензином, змащує всі зустрічаються на шляху деталі та згорає в циліндрі, після чого його залишки видаляються разом з вихлопом. При цьому суміш бензину й масла може заливатися безпосередньо в бензобак або ж масло подається за допомогою спеціального насоса. У другому випадку змішування відбувається зазвичай у впускному патрубку за карбюратором.
Як наслідок, така особливість двигуна накладає певні вимоги до використовуваних масел, вони відрізняються від тих, що застосовуються для чотиритактних ДВС. Вони повинні добре розчинятися в бензині, зберігати мастильні властивості при високих температурах, а також згоряти з мінімальним утворенням золи (а краще, щоб вона взагалі не утворювалася). Також, якщо масло призначене для двигуна з роздільною подачею, то воно повинно відрізнятися гарною плинністю. Природно, що олія повинна відрізнятися високою якістю та зберігати всі свої властивості як можна довше. Якщо масло призначене для двигуна, який експлуатується в умовах низьких температур, то його повинна характеризувати низька в'язкість.
До речі, такі масла зазвичай забарвлені в синій колір (рідше в будь-якій іншій, наприклад, червоний), що дозволяє легко їх ідентифікувати - бензин, в якому було розчинено таке масло, перестає бути повністю прозорим і набуває відповідний відтінок.
Важливо враховувати й те, для чого саме використовуються двотактні ДВС - це мопеди, підвісні мотори для човнів, газонокосарки, бензоінструмент тощо. Тобто висока ймовірність потрапляння їх на землю або у воду та це накладає вимоги до рівня токсичності. Таке масло має швидко розкладатися в воді та бути максимально безпечним для навколишнього середовища.
Масла для двотактних двигунів бувають двох стандартів - 2Т і TC-W3. Перший призначений для інструменту, сільгосптехніки, мопедів, мотоблоків, генераторів, іншої техніки, яка має двигуни з повітряним охолодженням. Другий тип зазвичай застосовується в підвісних моторах з водяним охолодженням. Також у кожного виробника може використовуватися своє додаткове маркування.
Сьогодні у продажу є масло 3-х типів - синтетичне, напівсинтетичне та мінеральне.
- Синтетичне масло утворюється за допомогою хімічного синтезу та відрізняється високими експлуатаційними властивостями. Недолік у такого масла тільки один - висока вартість.
- Мінеральні масла виділяються при перегонці нафти та коштують помітно дешевше, але при цьому поступаються за експлуатаційними властивостями.
- Напівсинтетичні - це компромісний варіант, звичайно одержуваний шляхом суміші перших двох. Такі масла коштують не дуже дорого, але при цьому за своїми властивостями перевершують мінеральні.
Ще одна важлива відмінність мінеральних масел від синтетичних - час зберігання бензину з розчиненим у ньому маслом. У випадку з мінеральним маслом воно не перевищує зазвичай 2-3 тижні. Синтетика забезпечує куди більш високі показники.
Дати будь-якю рада з вибору масла неможливо, все залежить від кожного окремого випадку. Зазвичай в описі двигуна чітко прописується, яке саме масло слід використовувати. Застосування невідповідного масла може привести до виходу двигуна з ладу, причому вже через пару годин використання. Тобто, перш ніж вирушати в магазин за маслом, уважно прочитайте інструкцію до вашого двигуна.
Синтетика дозволить двигуну легше заводитися і менше зношуватися при високих оборотах. Однак це не означає, що використання мінерального масла швидко його «уб'є». Якщо масло відповідає всім прописаним в інструкції вимогам, то різниця в експлуатації не буде занадто великою, особливо якщо двигун постійно проходить все необхідне сервісне обслуговування. Однак якщо ви використовуєте дорогу й високоякісну техніку, то зайва економія буде тільки на шкоду. Також деякі виробники техніки рекомендують використовувати тільки синтетичне масло - до цих вимог необхідно прислухатися. І якщо ви вже почали використовувати певний тип масла, то краще й продовжувати його використовувати, зміна в даному випадку (навіть на краще масло) не дуже бажана.
Масло продається в різних упаковках, що розрізняються ємністю - від одноразових пакетиків на 20 мілілітрів до бутлів на кілька літрів. Тут вибір залежить виключно від ваших потреб.
Що ж стосується бренду, то немає потреби гнатися тільки за дуже гучним ім'ям, а й купувати масла «підозрілих» марок також не варто. Ну й, звичайно ж, робіть покупки тільки в офіційних дилерів, не варто робити придбання у незрозумілих продавців на базарі, який би вигідною не здавалася така покупка. Ризик нарватися на підробку буде дуже великий.